środa, 25 lutego 2015

Bezbarwna rzeczywistość – „Dawca” – Lois Lowry

Narracja: trzecioosobowa
Gatunek: fantasy, science-fiction (aczkolwiek lekkie według mnie)
Liczba stron: 296


Pierwsza sprawa:
Nie od razu zauważyłam, że „Dawcę” napisała kobieta. Po jakimś czasie od kupienia książki dotarło do mnie, że książkę tą napisała kobieta o imieniu LOIS, nie LOUIS, co raczej nie jest imieniem damskim. Skoro już to wyjaśniłam, przejdę do rzeczy.

O „Dawcy” dowiedziałam się w kinie. Przed filmem (nie pamiętam jakim) ukazała się reklama „Dawcy pamięci”, nowego filmu na podstawie tej książki. Wiedziałam, że muszę ją przeczytać, bo film nie zapowiadał się na kiepski.

Trochę żałuję, że kupiłam filmową okładkę, ponieważ nie będzie mi pasować do reszty cyklu (ale wyznam w sekrecie, że filmowa okładka jest ładniejsza). Do tego książka jest bardzo ładna pod względem estetycznym, zobaczcie sami, tego nie da się opisać.

„Dawca” to książka opowiadająca o dwunastoletnim Jonaszu, który nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak różni się od reszty społeczeństwa. Tak jak wszyscy wypełnia swoje obowiązki, jest członkiem idealnej, czteroosobowej jednostki rodzinnej, mechanicznie odpowiada „przyjmuję twoje przeprosiny” na każde usłyszane „przepraszam”, itp. Lecz jedna rzecz go niepokoi i to właśnie czyni go wyjątkowym. Jonasz widzi coś, czego nie widzą inni, dlatego właśnie został Odbiorcą i pod opieką Dawcy szkoli się, by w przyszłości wyszkolić nowego Odbiorcę itd. Nie jest to jednak takie proste jak się wydaje, Jonasz dowiaduje się wielu szokujących rzeczy o swoim społeczeństwie i dlatego postanawia wszystko zmienić.

Książka jest naprawdę dobrą książką, autorka miała bardzo dobry pomysł na historię, która została opowiedziana w miarę dobrze a jedynym minusem jest zakończenie, które sugeruje kontynuację, lecz niestety kontynuacji raczej nie będzie, ponieważ druga książka z cyklu „Dawca” opowiada zupełnie inną historię (recenzja „Skrawki błękitu” już niedługo).


Niedługo również zamierzam opublikować różnice pomiędzy „Dawcą” (książka) a „Dawcą pamięci” (film).

Biorę się do dalszej pracy!
~B

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz